måndag 2 maj 2011

De fyra första dagarna...

I torsdags lämnade vi Sverige. Thai airlines betyder god mat och gratis dricka, dock inga små egna tvskärmar framför sig men jag ska inte hålla under stolen med att jag tyckte Yogi Bear var underhållande på storskärmen med knastrigt ljud. Filmen förde med sig minnen från när vi var små. Efter en mellanlandning i Bangkok var vi 18 timmar senare frame i Manila. Väl där fick vi tag i två nya flygbiljetter och efter stress och kaos landade i Catlayan och tog därifrån en båt till vår slutdestination Boracay. Där vandrade vi omkring i tre timmar i hettan med för mycket kläder och tunga ryggsäckar för att hitta billigt men bra boende. Det gick att krama ur svett från våra kläder och vi belönade oss själva med en dusch och en varm kalorisnål öl med is. Det var vad receptionen  hade att erbjuda och jag kan berätta för er att den smakade underbart. Efter en middag med skaldjur kröp vi i sängs.

Vi sov till klockan fyra på eftermiddagen nästa dag. Trötta av allt resande och jetlagda åt vi frukost vid fem, kyckling med röd curry och en kall till det. Sen fortsatte kvällen med fler kalla, vattenpipa, mer skaldjur, livemusik och nya filippinska vänner. 

Vi vaknade upp uttorkade och lite bakis. Man glömmer lätt bort att dricka vatten och det behövs verkligen i den här värmen. Efter att vi packat ihop alla våra tillhörigheter satte vi på oss våra ryggsäckar igen och vandrade till andra sidan av stranden där vi ovanför en dykshop fått tag på ett annat rum. Vi gjorde en deal med dykshopen, vi fick nedsatt pris på rummet om vi lovade att dyka med deras företag. Efter att ha installerat oss tog vi första doppet i havet för att skölja av oss alla rinnande svettdroppar. På stranden tog vi varsin entimmes massage och det kostade 50kr var. Sen slumrade vi lite i solen. Jag kan berätta för er att jag är röd men har en vit roset med två snören hängande från bikinin över hela magen. Petter somnade i solen med min klänning över panna och ögon. Gissa vart han är vit?

Vi har promenerat omkring väldigt mycket och fann rätt snart att det är  mycket folk och nästan bara asiater. No shit, ni är ju i Asien tänker ni säkert nu. Det jag menar är att det brukar krylla av turister på sådana här ställen. Tydligen har vi prickat in vår resa under den filippinska semestern. Precis som i Vietman och Indien har ryssarna även hittat hit. Inte det mest charmiga folkslaget. Vi har också sett några par från Danmark och Norge. Av alla länder jag sett i Asien är Boracay den renaste och mest ordningsamma plats jag varit på. Människorna är lika thailändarna, skillnaden är att de låter dig vandra omkring bland affärer och stånd utan att vara för på. Inte lika ivriga på att lura av turisterna pengar även om de såklart händer här också. Priserna här är lite lägre än i Thailand. En öl kostar mellan fem och tio kronor, det går att äta nygrillad fisk, gambas och calamares för under hundralappen. Vi bor precis vid stranden i ett rum med aircondition för två hundra kronor men det finns absolut billigare rum att hyra om man kan tänka sig att bo i kvarteret bakom strandkanten, ännu billigare om man byter ut aircon mot fläkt. Shoppingen får jag återkomma med för det har jag inte haft lust att utforska än, hör och häpna. Om den filippinska semestern inte hade varit nu är jag säker på att priserna skulle vara ännu lägre för det är sensäsong nu.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar